درب ضد حریق چوبی

خانه/مقالات انواع درب/درب ضد حریق چوبی

درب ضد حریق چوبی

  • به منظور اجرای مقررات ساختمان و تاییدیه برای مجوز ساخت و فروش هر ساختمانی امروزه می بایست دستور العمل هایی مبتنی بر سازمان مقررات ملی ساختمان اجرا گردد. یکی از ملزومات بر اجرای این موارد استفاده از درب ضد حریق می باشد. با توجه به این موضوع انواع مختلفی از درب ضد حریق توسط شرکت های نام آشنا امروزه قابل ساخت می باشد و تنوع زیادی در مدل های آن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با درب ضد حریق چوبی بیشتر آشنا نماییم.

    جنس درب های ضد حریق عموما از دو نوع چوبی و یا فلزی می باشد. انواع دیگری از این درب نیز با نام درب ضد حریق دودبند یا درب ضد حریق شیشه ای وجود دارد که در کنار این دو مدل به فروش می رسد. بر اساس تعداد طبقات ، نوع سازه ، درب های اضطراری ساختمان و موارد دیگر استاندارد هایی مختص هر ساختمان از سوی سازمان آتش نشانی ارائه می شود که به وسیله آن درب ضد حریق مناسب در محل مورد نظر نصب و اجرا می شود.

    درب ضد حریق چوبی چیست؟

    درب ضد حریق ساختار فلزی دارد اما جنس روکش بکار رفته در آن ها می تواند از چوب یا فلز ساخته شود. پس درب ضد حریق چوبی دارای ساختار داخلی فلزی و روکش چوب خشک می باشد. البته هر ساله استاندارد های مشخصی برای نوع چوب بکار رفته در این نوع درب ها ارائه می گردد تا بر اساس اساسنامه های جدید اقدام به افزایش امنیت ساختمان گردد.

     

    نکاتی درباره ساخت درب ضد حریق چوبی

    نکاتی درباره ابعاد و اندازه ، جنس متریال بکار رفته و… در درب ضد حریق چوبی می بایست رعایت گردد که این نکات عبارتند از:

    ✔ درب ضد حریق چوبی دارای ضخامتی بیشتر از 1.5 سانتی متر می باشد.

    ✔ استفاده از درب ضد حریق و درب دودبند در ساختمان هایی با ارتفاع بیشتر از 23 متر بر اساس مقررات ملی ساختمان اجباری بوده. حال این درب ها می تواند از جنس فلزی یا چوبی باشند.

    ✔ استفاده از برش های لیزری و یا هرگونه کنده کاری بر روی درب ضد حریق چوبی ممنوع می باشد و در این نوع درب ها تنها مجاز به افزایش ضخامت با استفاده از ایجاد برجستگی وجود دارد.

    ✔ بهره گیری از یراق آلات و دستگیره های درب ضد حریق که مخصوص این نوع درب ها ساخته می شوند و از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردارند الزامیست.

    ✔ درب ضد حریق چوبی قابل اجرا بر روی چهارچوب های فلزی و یا چوبی می باشد اما نکته مهم در این باره این است که  جنس چهارچوب های چوبی می بایست از از چوب روس باشد و این نوع چهارچوب های می بایست بدون رنگ باشند.

    در شرکت آذین درب درب ضد حریق چوبی با چهارچوب چوبی توسط شرکت آتار درب به مشتریان ارائه می گردد که جز مدل های ساده این نوع درب ها محسوب می شود. این درب ها در قسمت پایین خود از یک وسیله متحرک بهره می برند که با بسته شدن درب می توان از ورود و نفوذ دود به داخل جلوگیری به عمل آورد.

    درب ضد حریق چوبی به دلیل استفاده از روکش چوبی جز زیباترین انواع درب ضد حریق می باشند که علاوه بر استحکام و مقاومت بالای آن ها در برابر آتش سوزی و حرارت بالا ، جلوه زیبایی را برای محیط مورد نظر به ارمغان می آورند. قیمت درب ضد حریق چوبی به دلیل متریال به کار رفته در آن و همچنین استفاده از مواد عایق در برابر حرارت نسبت به درب های معمولی بیشتر بوده و هزینه بالاتری برای اجرا و نصب آن دارد.

     

    مشخصات درب ضد حریق چوبی عبارتند از:

    • جنس روکش درب ضد حریق چوبی از چوب روس می باشد و می بایست به صورت تمام خشک بر روی این نوع درب ها نصب گردند.

    • ضخامت روکش چوبی بکار رفته بر روی این درب ها نباید از 52 میلی متر کمتر باشد و استفاده از هرگونه برش بر روی آن به وسیله ابزار یا دستگاه ممنوع می باشد.

    • در داخل درب ضد حریق چوبی دو لایه ورق با قطر 1.5 سانتی متر و از جنس فولاد استفاده می شود که در فضای بین این دو ورق از پشم سنگ با وزن مخصوص 80 و یا 120 کیلوگرم می بایست استفاده شود. تمام فاصله بین دو ورق ( 50 میلی متر) را می بایت پشم سنگ پر نماید.

    • در این نوع درب ها می توان از جک های آرام بند از جنس مقاوم در برابر حرارت استفاده نمود.

    • کلیه یراق آلات و دستگیره های بکار رفته در درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی و از جنس مرغوب و مقاوم می باشند. همچنین از یراق آلات ضد حریق پنیک نیز در این نوع درب ها می توان استفاده نمود. دستگیره های این نوع درب ها می بایست بر اساس اندازه عرض درب تنظیم و سپس نصب شوند و جنس آن ها از بهترین برند ها می باشد که برای نمونه می توان به دستگیره برند کاله اشاره نمود.

    • در چهارچوب های فلزی برای نصب درب ضد حریق چوبی می توان از ورق هایی با ضخامت 2 میل استفاده نمود. به منظور رنگ کردن این چهارچوب ها نیز می توان از رنگ مخصوص الکترو استاتیک استفاده کرد.

    • لولاهای بکار رفته در درب ضد حریق چوبی دارای طول 17 سانتی متر می باشند و در لولای قسمت بالای این درب ها می بایست از لولای فنری به منظور افزایش سرعت در باز شدن درب در مواقع اضطراری استفاده نمود.

    • ابعاد و اندازه و تعداد لنگه های این درب ها بر اساس نیاز مشتری قابل تغییر بوده و درب ضد حریق چوبی را می توان در ابعاد مورد نیاز ساخت.

    در پایان چنانچه قصد خرید درب ضد حریق چوبی و یا فلزی با تاییدیه سازمان آتش نشانی را داشته باشید می توانید با کارشناسان شرکت آذین درب در ارتباط باشید. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مدل ها و قیمت درب ضد حریق با شرکت آذین درب تماس حاصل فرمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    2021-12-15T01:37:29+03:30

    پیام بگذارید